Monday, August 11, 2008

Batuk

Assalamu'alaikum. Ana nak citer sikit pada korang. Pada 3 Jun, ana batuk teruk masa tu. Ana ni bukan jenis p jumpa doktor. Sejak 4 tahun ana tidak pergi jumpa doktor. Sebab apa, ana bukan takut tapi ana nak cuba ana sendiri. Ana teringat tulisan Tuan Haji mengenai batuk. Tuan Haji pernah kata kalau batuk kita kena minum air pegaga atau dikenali kordial asiatica. Apa lagi aan terus minum dan selepas 2 hari batuk ana hilang dengan berkat doa serta pertolongan Allah S.W.T.
Tulisan Tuan Haji
Pada penderita batuk berkahak ataupun mereka yang mengalami athma dalam situasi sukar mengeluarkan ledir dan kahak tebal menyebabkan gangguan pernafasan bolehlah mencuba resepi herba ini.


Ambil 3 batang serai makan,termasuk akar dan batang(daun tidak perlu)di rebus sampai mendidih dalam 1.5 liter air mineral HPA(biru) dan minum berulang-ulangkali hingga habis dalam tempoh sehari.InsyAllah mukusa yang tebal itu dapat dikeluarkan dan penafasan menjadi baik.InsyaAllah.

Serai adalah sejenis herba diuretik dan peluruh lendir(kahak) dalam badan.Jadi serai memang sesuai dugunakan dalam perawatan athma.Abu daunya pula dijadikan ubat senggugut jika diambil apabila waktu sakit.

1 comment:

Heiry Rasid said...

salam...

tahniah...satu testimoni ni..

arsyad, sekarang HPA dah keluar Madulia...fungsinya utk ubat batuk dan selesema...sapa2 yg batuk bleh cuba...ada testimoni yg kata berkesan...INSYAALLAH...

jika guna kordial pegaga pun boleh...tp skrang HPA dah ada madulia utk menjadi satu solusi kpd ubat batuk yg ada d pasaran...selamat mencuba....